دردِ معده

هفته گذشته، چند روزی رو با درد بسیار وحشتناکی، تو قفسه سینه‌م و قسمتِ مری‌م سپری کردم، یعنی رو  به موت بودم، اینقد که درد داشتم. هیچ چیزی از گلوم پایین نمی‌رفت، حتی آب. نه می‌تونستم حرف بزنم، نه می‌تونستم بخندم.

دیگه داشتم جون می‌دادم رفتم دکتر، نه پیشه یه دکتر، بلکه دو تا دکتر (: خب آخه ترسیده بودم. هر دو تاشونم قرص و شربت دادن که مصرف کنم، اگه خوب نشدم برم واسه اندوسکپی.

مشکل از معده‌م بود. اسید معده‌م خیلی زیاد شده بود و زده بود به مری.

خدا سره هیشکی نیاره، خیلی وحشتناکِ دردش. خلاصه الان تا حدودی می‌شه گفت خوب شدم.

ولی یه سری نکات رو می‌خوام بنویسم اینجا، شاید کسی ازشون اطلاع نداشته باشه و یا اینکه می‌دونه و بهش اهمیت نمی‌ده. خلاصه دونستنش ضرر نداره …

چند نکته برای کاهش اسید معده: +

  • از دراز کشیدن بعد از خوردن غذا پرهیز کنید.
  • حداقل ۳ ساعت قبل از خواب چیزی نخورید.
  • موقع خوابیدن زیر سر خود را ۱۰ تا ۱۲ سانتیمتر بالاتر ببرید.
  • تعداد دفعات وعده‌ی غذا را زیاد و حجم آن را کم کنید تا معده تان زیاد پُر نشود.
  • اگر اضافه وزن دارید، وزنتان را كم كنید.
  • از پُرخوری پرهیز كنید.
  • باید از خوردن وعده‌های غذایی خیلی سنگین و چرب بپرهیزید.
  • سعی کنید همراه وعده‌های غذایی آب نخورید.
  • از خوردن غذاهای اسیدی مثل انواع گوشت، حبوبات و تخم مرغ پرهیز کنید، زیرا ترشح اسید معده را بسیار افزایش می‌دهند.
  • مصرف میوه های ترش و اسیدی مثل انواع آلو و گوجه ، غذاهای تند(ادویه دار) و نوشابه های گازدار را کاهش دهید.
  • موادی مثل نعنا، قهوه ، شکلات و الکل را مصرف نکنید.
  • اگرزخم یا التهاب معده دارید، از خوردن میوه ی خام پرهیز کنید.
  • لباس‌های تنگ نپوشید و كمربندتان را محكم نبندید.
  • اگر سیگاری هستید، سیگار كشیدن را ترك كنید.

راههای ساده برای جلوگیری از بازگشت اسید معده به مری: +

عواملی چون اشكال در عملكرد عضلات معده و مری، سیگارکشیدن، مصرف الكل و وراثت در ایجاد و تشدید عارضه ریفلاکس موثرند.

پژوهشگران راههای ساده‌ی زیر را برای کاهش و رفع علائم ریفلاكس توصیه می‌كنند.

  • مصرف آب فراوان
  • افزایش تعداد وعده‌های غذایی روزانه و كاهش حجم این وعده ها
  • اجتناب از صرف دیرهنگام غذا در شب
  • مصرف قرص‌های آنتی‌اسید یا عصاره و عرق نعناع
  • اجتناب از مصرف سیگار و الكل
  • دوری از استرس

نوشته‌های مرتبط

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *